تحقیق شهر اصفهان

pdf,word,اصفهان,پاورپوینت,پایان نامه اصفهان,پروژه اصفهان,پروژه در مورد اصفهان,تحقیق آماده در مورد اصفهان,تحقیق در مورد اصفهان,دانلود تحقیق اصفهان,دانلود رایگان تحقیق اصفهان,رایگان,رشته جغرافیا,مقاله اصفهان,مقاله در مورد اصفهان,ورد
تحقیق شهر اصفهان

رفتن به سایت اصلی

بخشی از متن تحقیق:میدان امامدر
محل این میدان (قبل از آنكه شهر اصفهان به پایتختى صفویه انتخاب شود) باغى
وسیع به نام نقش ‏جهان وجود داشته است. در دوره شاه‏ عباس اول، آن باغ را
تا حدود امروزى آن وسعت داده و در اطراف آن مشهورترین و عظیم‏ ترین بناهاى
تاریخى اصفهان به وجود آمده است. مساحت این میدان حدود 85 هزار متر مربع
مى‏باشد. در دوره شاه‏ عباس و جانشینان او این میدان محل بازى چوگان و رژه
ارتش و چراغانى و محل نمایشهاى مختلف بوده است. دو دروازه‌ سنگی‌ چوگان‌ در
شمال‌ و جنوب‌ این‌میدان‌ تعبیه‌ شده ‌است‌.طول این میدان از شمال به جنوب
بالغ بر 500 متر و عرض آن در حدود 150 متر است. به عقیده عموم سیاحان
خارجى میدان شاه یكى از بزرگترین میدانهاى جهان است. میدان نقش جهان شاهد
بسیارى از خاطرات تاریخى ایران درچهار قرن اخیر بوده است. خاطرات زندگى شاه
عباس كبیر و جانشینان او تا آخر عهد صفویه بااین میدان بزرگ تاریخى به هم
آمیخته است . مسجد اماماین مسجد كه در ضلع جنوبى
میدان امام قرار دارد در سال 1020 هجرى به فرمان شاه‏ عباس اول در بیست و
چهارمین سال سلطنت وى شروع شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او
به اتمام رسیده است. معمار مهندس آن استاد على‏اكبر اصفهانى و ناظر
ساختمان محب‏على بیك الله بوده‏ اند. این مسجد شاهكارهاى جاویدان از
معمارى، كاشى‏كارى و نجّارى در قرن یازدهم هجرى است.از نكات‌ جالب‌ توجه‌
این‌ مسجد، انعكاس‌صوت‌ در مركز گنبد بزرگ‌ جنوبی‌ آن‌ است‌. ارتفاع‌ گنبد
مسجد 52 متر و ارتفاع‌ مناره‌های‌ داخل‌ آن ‌48 متر وارتفاع‌ مناره‌های‌
سردر آن‌ در میدان‌ نقش‌ جهان  42 متر است‌. قطعات‌ بزرگ‌ سنگ‌های‌ مرمر
یكپارچه‌ وسنگاب‌های‌ نفیس‌، از دیدنیهای‌ جالب‌ این‌ مسجد است‌.  كتیبه سر
در مسجد به خط ثلث غلیرضاى عباسى و مورخ به سال 1025 حاكى از آن است كه
شاه عباس این مسجد را از مال خالص خود بنا كرده و ثواب آن را به روح جدا
اعظم خود شاه طهماسب اهدا نموده است.  در ذیل این كتیبه به خط ثلث محمد رضا
امامى، كتیبه دیگرى نصب شده كه به موجب آن مقام معمارى و مهندسى معمار
مسجد شاه استاد على اكبر اصفهان و ناظر ساختمان محب على بیكالله تجلیل شده
است. مسجد شاه یكى از شاهكارهاى معمارى و كاشیكارى و حجارى ایران در قرن
یازدهم هجرى است و آخرین سال تاریخى كه در مسجد دیده مى‏شود سال 1077 هجرى
یعنى آخرین سال سلطنت شاه عباس دوم و 1078 هجرى یعنى اولین سال سلطنت شاه
سلیمان است و معلوم مى‏دارد كه اتمام تزیینات مسجد در دوره جانشینان شاه
عباس كبیر یعنى شاه صفى و شاه عباس دوم و شاه سلیمان صورت گرفته است.
كتیبه‏هاى مسجد شاهكار خطاطان معروف عهد صفویه مانند علیرضا عباسى و
عبدالباقى تبریزى و محمد رضا امامى است. تزیینات عمده این مسجد از كاشیهاى
خشت هفت رنگ است. در مدرسه جنوب غربى مسجد قطعه سنگ ساده‏اى به شكل شاخص در
محل معینى تعبیه شده است كه ظهر حقیقى اصفهان را در چهار فصل سال نشان
مى‏دهد و محاسبه آن را شیخ بهائى دانشمند فقیه و ریاضیدان معروف عهد شاه
عباس انجام داده است. از نكات جالب در مسجد شاه انعكاس صورت در مركز گنبد
بزرگ جنوبى است ارتفاع گنبد عظیم مسجد شاه 52 متر و ارتفاع مناره‏هاى داخل
آن 48 متر و ارتفاه مناره‏هاى سردر آن میدان نقش جهان 42 متر است. قطعات
بزرگ سنگهاى مرمرى یكپارچه و سنگابهاى نفیس از دیدنیهاى جالب مسجد شاه است.این
مسجد كه ساختمان آن در سال 1020 هجرى قمرى آغاز و در سال 1025 به پایان
رسید و براى تزیین آماده شد، از مهمترین مساجد عصر صفویه و در ضلع جنوبى
میدان نقش جهان واقع است. تزیینات این مسجد كه از سال 1025، زمان سلطنت شاه
عباس اول، آغاز شد تا زمان سلطنت دو تن از جانشینان او (صفى و عباس دوم)
نیز ادامه یافت. معمار این بنا استاد على اكبر اصفهانى است كه نام او به
عنوان مهندس و معمار در كتیبه سردرمسجد به خط ثلث آمده است. كتیبه سر در با شكوه مسجد به خط علیرضا عباسى خوشنویس نامدار عصر صفویه است كه تاریخ آن سال 1025 ذكر شده است. اسپرهاى
طرفین در ورودى 8 لوحه با نوشته هایى مشكى بر زمینه فیزوه‏اى دارند كه در
هر یك از این اسپرها 4 لوحه كار گذاشته شده. در جلو خان سردر مسجد نیز
كتیبه هایى با عبارات و اشعارى وجود دارد. تخت سنگ بزرگى نیز در ضلع غربى
جلوخان هست كه از نوشته‏ هاى آن تنها بسم الله الرحمن الرحیم به جا ماند.
كتیبه نماى خارجى سردر، خط ثلث سفید بر زمینه كاشى خشت وجود دارد.  اشعارى
به خط نستعلیق در اصلى مسجد را كه پوشش نقره و طلا دارد. زینت بخشیده است
در این اشعار سال اتمام و نصب در 1038 تا 1052 ذكر شده است. اشعار فوق
الذكر 16 بیت است كه هشت بیت آن بر یك لنگه و هشت بیت دیگر بر لنگه دیگر آن
به طور برجسته نقش بسته است. این در، در ضلع جنوبى واقع است.  كتیبه‏
هاى داخل مسجد را خوشنویسانى چون عبدالباقى تبریزى، محمد صالح اصفهانى محمد
رضا امامى و محمد غنى نوشته‏اند كه از آن جمله‏اند: كتیبه ایوان بزرگ مسجد
و اطراف محوطه زیرگنبد به خط عبدالباقى تبریزى كتیبه بالاى محراب مرمرى به
خط محمد صالح اصفهان، كتیبه‏هاى چهلستون شرقى گنبد جنوبى به خط محمد رضا
امامى و كتیبه داخل ایوان شمالى مسجد به خط عبدالباقى تبریزى. این مسجد
عظیم داراى دو شبستان قرینه در اضلاع شرقى و غربى صحن است. یكى از این
شبستانها (شبستان شرقى) بزرگتر اما ساده و بى تزیین است و دیگرى (شبستان
غربى) كوچكتر است اما تزییناتى با كاشیهاى خشت هفت رنگ دارد و محراب آن نیز
از زیباترین محرابهاى مساجد اصفهان است.  در دو زاویه جنوب غربى و
جنوب شرقى دو مدرسه به طور قرینه قرار دارد كه مدرسه زاویه جنوب شرقى را كه
حجره‏هایى نیز براى سكونت طلاب دارد، مدرسه ناصرى و مدرسه زاویه جنوب غربى
را سلیمانیه مى‏نامند.  ارتفاع ایوان بزرگ جنوبى مسجد 33 متر است و دو
مناره در طرفین آن قرار گرفته‏اند كه ارتفاع هر یك از آنها 48 متر است.
این دو مناره با كاشى تزیین شده‏اند و نامهاى محمد و على به طور تكراراى به
خط بنایى بر بدنه آنها نقش بسته است.  گنبد بزرگ مسجد تزئینات جالبى از كاشیكارى دارد و نیز دارى كتیبه‏اى به خط ثلث سفید بر زمینه كاشى خشت لاجوردى است. ‏مسجد شیخ‏ لطف اللهین
مسجد بى‏نظیر هم كه شاهكار دیگرى از معمارى و كاشى‏كارى قرن یازدهم هجرى
است به فرمان شاه‏ عباس اول در مدت هیجده سال بنا شده و معمار و بناى مسجد
استاد محمدرضا اصفهانى بوده است. تزئینات كاشى‏كارى آن در داخل از ازاره‏
ها به بالا همه از كاشى‏هاى معرّق پوشیده شده است. باستان ‏شناسان خارجى در
مورد عظمت معمارى این مسجد گفته‏ اند: «به سختى مى‏توان این بنا را محصول
دست بشر دانست». شیخ‌ لطف‌ الله ازعلمای‌ بزرگ‌ شیعه‌ در لبنان‌ امروزی‌
بود كه‌ به‌ دعوت‌ شاه‌ عباس‌ اول‌ در اصفهان‌ اقامت‌ گزید. این‌ مسجد به‌
منظور تجلیل‌ از مقام‌ او و برای‌ تدریس‌ و نمازگزاری‌ وی‌ احداث‌ شد. مسجد
شیخ لطف الله‏یكى از زیباترین آثار تاریخى اصفهان كه چشم هر تماشا
كننده‏اى را خیره مى‏كند و نسبت به هنرمندانى كه در انجام آن دخیل بوده‏اند
به اظهار تحسین و اعجاب وا مى‏دارد مسجد شیخ لطف الله است كه در ضلع شرقى
میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالى قاپو واقع شده و به واسطه كاشیكاریهاى
معرق داخل و خارج گنبد و كتیبه‏هاى بسیار زیباى خط ثلث كه مقدارى از آنها
به خط علیرضاى تبریزى عباسى است از زیبایى و ظرافت كمتر نظیر دارد. این
مسجد كه شاهكارى از معمارى و كاشیكارى ایران در نیمه اول قرن یازدهم هجرى
است به فرمان شاه عباس اول ساختمان آن شروع شده و سر در زیباى آن در سال
1012 هجرى به پایان رسیده است.  سال اتمام بناى مسجد و تزیینات كاشیكارى آن
و نام استاد سازنده آن در داخل محراب معرق نفیس مسجد به خط نستعلیق سفید
بر زمینه كاشى لاجوردى به این ترتیب ذكر شده استعمل فقیر حقیر محتاج به رحمت خدا محمد رضا بن استاد حسین بناى اصفهانى 1028  درباره
وجه تسمیه مسجد شیخ لطف الله باید گفت كه شیخ لطف الله اصلاً كه از مردم
میش از قراى جبل عامل یعنى جبل لبنان حالیه بوده است و خاندان او همه از
فقهاى امامیه بوده‏ اند چنانكه پدر وجد وجد اعلاو پسرش همه به این عنوان
اشتهار داشته ‏اند. به مناسبت سعى بى اندازه پادشاهان صفوى در ترویج احكام
مذهب تشیع و تشویق و اكرام فقهاى آن، شیخ لطف الله میسى عاملى نیز مانند
جمع كثیر دیگرى از علماى بحرین و جبل عامل در اوایل عمر از موطن خود به قصد
ایران عازم شد و ابتدا در مشهد مقدس اقامت گزید و در آنجا پس از استقاضه
از محضر علماى ارض اقدس از حمله ملا عبدالله شوشترى از جانب شاه عباس بزرگ
به خدمت آستانه رضوى برقرار گردید و تا تاریخ فتنه ازبكان و دست یافتن
ایشان بر مشهد در آن شهر مقیم بود. سپس از شرایشان به قزوین پناه جست و در
آنجابه كار تدریس مشغول شد، شاه عباس او را از قزوین به اصفهان آورد و در
سال 1011 هجرى در جنب میدان نقش جهان مدرسه و مسجدى را كه هنوز هم به نام
او شهرت دارد براى محل تدریس و اقامت و امامت وى پى نهاد و انجام این كار
تا 1028 هجرى طول كشید و در حین اتمام همین ساختمان بود كه شاه عباس در
قسمت جنوبى میدان نقش جهان كه اكنون به نام میدان شاه شهره است طرح انشا
جامع اعظم پادشاهى یعنى مسجد شاه را ریخت. بعد از آنكه مدرسه و مسجد شیخ
لطف الله براى تدریس و نمازگزارى او مهیا گردید. این مرد جلیل محترم در آن
مدرسه كه امروز وجود ندارد مقیم شد و در مسجدى كه براى معرفى آثار هنرى
ایران خوشبختانه صحیح و سالم مانده و آرزمندیم قرنهاى دیگر نیز با مراقبت
فرزندان ایران جاویدان بماند، به امامت و تدریس مشغول گردید و شاه عباس
براى وجه معاش او وظیفه‏اى معین و مقرر داشت. تاریخ وفات شیخ لطف الله را
مولف كتاب مجمل التواریخ در سال 1032 یعنى در همان سالى كه بغداد به تصرف
شاه عباس درآمده است مى‏نویسد. همچنین در عالم آراى عباسى تاریخ فوت او را
مولف این كتاب در ذیل واقع سال 1032 آورده است و صریحاً مى‏گوید كه شیخ لطف
الله میسى جبل عاملى در اوایل این سال و قبل از سفر دارالسلام بغداد كه
هنوز ایات جلال در ییلاقات فیروزكوه بود در اصفهان مریض گشته به عالم بقا
پیوست.  یكى از شخصیتهاى بزرگ هنرى ایران كه نام او در مسجد شیخ لطف الله
مخلد شده است علیرضاى تبریزى از خوشنویسان بزرگ زمان شاه عباس كبیر است كه
كتیبه سردر مسجد و دو كتیبه بزرگ كمربندى داخل گنبد به خط زیباى اوست
علیرضا چون به خدمت شاه عباس در آمد خود را علیرضاى عباسى خواند. این
خوشنویس استاد نخست در تبریز شاگرد ملامحمد حسین تبریزى و علاء الدین محمد
بن محمد تبریزى معروف به علاء بیك بود و خط ثلث و نسخ را نیكو مى‏نوشت. پس
از آنكه در زمان شاه محمد خدابنده پدر شاه عباس تركان عثمانى آن شهر را به
تصرف آوردند، علیرضا از آنجا بیرون آمده و به قزوین پایتخت دولت صفوى رفت و
در مسجد جامع آن شهر منزل گرفت و به كار كتابت مشغول شد و قسمتى از
كتیبه‏هاى آن مسجد را با چند قرآن در آنجا تمام كرد. علیرضا روز پنجشنبه
اول شوال سال 1001 هجرى به خدمت شاه عباس درآمد و در زمره ندیمان مخصوص وى
داخل شد و شاه جمعى از خوشنویسان مانند محمد رضا امامى و محمد صالح اصفهانى
و عبدالباقى تبریزى را بدو سپرد تا زیردست او خط ثلث را بیاموزند. علیرضاى
عباسى تا پایان عمر در زمره مقربان و ندیمان مخصوص شاه بود و در سفر و حضر
در سلك مقربان شرف اختصاص داشت و به تفقدات و انعامات و نوازشهاى بى پایان
شاهانه سرافراز و مفتخر و به لقب شاهنواز ملقب شد. محبت و علاقه شاه عباس
به این مردهنرمند بدان پایه بود كه گاه پهلوى او مى‏نشست و شمعى به دست
مى‏گرفت تا علیرضا در روشنایى آن كتابت كند پروفسور ارتور اپهام
پوپ‏ایرانشناس معاصر و مشهور امریكایى كه كتاب مشهود او تحت عنوان بررسى
هنر ایران در شش جلد قطور تدوین شده و شهرت جهانى دارد راجع به عظمت صنعت
معمارى و كاشیكارى مسجد شیخ لطف الله چنین نوشته است:  مسجدى كه در سمت
مشرق میدان شاه و مقابل ساختمان عالى قاپو قرار دارد یكى از شاهكارهاى
بینظیر معمارى است كه در سراسر آسیا خود نمایى مى‏كند. این مسجد زیبا كه
همچون جواهرى درخشان در تاریخ معمارى ایرانیان مى‏درخشد مسجد شیخ لطف الله
نام دارد. شاه عباس بزرگ این مسجد را به افتخار پدر زن خود شیخ لطف الله كه
یكى از پیشوایان عالیقدر آن زمان بود بر روى خرابه‏هایى كه از بقایاى مسحد
قدیمى بحار مانده بود بنا كرد. در حقیقت میدان بزرگى كه قصر باشكوه عالى
قاپو در یك طرف آن قرار داشت به چنین گوهرى گرانبها در برابر خود احتیاج
داشت و شاید همین نكته شاه عباس را برآن داشت تا با ساختن این بنا كه به
سختى مى‏توان آن را محصول دست بشر دانستا زیبایى میدان را به كمال رساند.
در ساختمان این مسجد باردیگر استادى و مهارت هنرمندان ایرانى یك مسئله مشكل
را حل كرده است بدین معنى كه چون مسجد در ضلع شرقى میدان واقع است و خواه و
ناخواه در ورودى مسجد به سمت مشرق میدان خواهد بود. اگر بنا بود مسجد را
نیز به همین جهت مى‏ساختند كارجهتیابى از لحاظ قبله مختلف مى‏شد. در اینجا
با ایجاد یك راهرو كه از ابتداى مدخل مسجد به سمت چپ و سپس به سمت راست
مى‏چرخد بر این مشكل فائق آمده‏اند یعنى اگر چه ساختمان مسجد در مشرق است و
از نماى خارجى آن چنین بر مى‏آید كه دیوار جبهه آن در جهت شمال به جنوب
است لكن در همین محراب دیوار بنا شده كه به سوى قبله است و وقتى به عظمت
این فكر پى مى‏بریم كه در بیرون مسجد اثرى از كژى و زاویه به چشم نمى‏خورد،
اما به مجرد ورود ناچاریم قبول كنیم كه صحن نسبت به نماى خارجى پیچشى دارد
در صورتى كه گنبد كوتاه این مسجد به علت مدور بودن جهت یا زاویه مخالفى
نشان نمى‏دهد. این گنبد یكى از زیباترین گنبدهاى اصفهان است كه از طرفى به
خاطر عظمت و از طرف دیگر بر اثر تزییناتى كه از زمینه كرمى (Cafe ou lait)
با نقش و نگارهایى به رنگ آبى سیر تشكیل مى‏شود نظر هر بیننده‏اى را به خود
جلب مى ‏كند.  گنبد مسجد شیخ لطف الله یكى از چند گنبد یك پوششى زمان
صفویه است كه با ارتفاع كم پوششى مناسبى براى صحن كوچك آن به شمار مى‏رود.
از طرفى بلندى آن تا آن اندازه است كه بتواند در كنار میدان بزرگ خود نمایى
كرده و بر آن فضا مسلط باشد. خمیدگى گنبد از نقطه برآمدگى بزرگ ناگهان به
سمت داخل گراییده و راس گنبد را تشكیل داده است و این فشار زیاد را
دیوارهاى قطور مسجد تحمل مى‏كند. )قطر دیوارها كه از پنجره‏هاى دیوار
اندازه‏گیرى شده در حدود 70و1 سانتیمتر است دیوارهاى داخلى از یك هشت ضلعى
شروع مى‏شود. این هشت ضلعیها هر یك به وسیله كاشیهاى طناب مانند فیروزه‏اى
محصور شده و خطوط بسیار زیبا كه از آثار علیرضا است مانند قابى هر یك از
اضلاع هشتگانه را در میان مى‏گیرد این خطوط از كاشیهایى به رنگ سفید خیره
كننده در میان كاشیهاى آبى تیره به كار رفته است و زاویه هایى كه از این
هشت ضلع به وجود آیند پایه خمیدگى بزرگ را تشكیل مى‏دهند لكن انحناى تدریجى
گنبد نقطه شروع انحنا و دایره بزرگ گنبد را از نظر پنهان مى‏كنند.  خمیدگى
گنبد را دیوارهاى بادبادك شكل زاویه دارى به اضلاع هشت گانه وصل مى‏كند.
قسمت بعدى به سمت خمیدگى به اندازه‏اى عادى و یكنواخت بزرگ گرایش دارد سرتا
سر این خمیدگى به اندازه‏اى عادى و یكنواخت است كه به ندرت احساس شده یا
به چشم مى‏آید. كاشیكارى پوشش داخلى گنبد از ابتدا تا انتها تقریباً به یك
اندازه بود و تزیین گنبد را تشكیل مى‏دهد. دیوارهاى جانبى صحن مسجد با گل و
بوته‏هاى متصل به هم به رنگ آبى در یك متن كرمیرنگ تزیین شده است.
زاویه‏هاى فوقانى دیوارهاى جانبى از گل و بوته هایى كه طرح آن با سایر
قسمتها تفاوت كلى دارد پوشیدئه شده و تنوع خاصى به تزیین كلى صحن بخشیده و
در اولین نگاه نظر بیننده را جلب مى‏كند. زیبایى كاشیكارى این مسجد اعم از
كاشیهاى معرق خود تنوعى است دلپذیر كاشى معرق ظریفترین نوع كاشى و متعلق به
قرن هفدهم است. در حقیقت كاشى معرق نوع ظریفى از كاشى هفت رنگ قرن پانزدهم
و شانزدهم است. تزیینات سطح داخلى گنبد عبارت است از ستاره‏هاى بسیار بزرگ
مكرر به رنگ زرد طلایى كه با طرح درهمى از پیچكهاى به هم پیچیده پوشیده
شده. طرح و ترسیم این مسجد و نقشه قالیهاى اردبیلى منبع الهام مشتركى
دارند. ضمناً شباهت بسیار نزدیك با تزیینات مسجد شاه دارد، كاشیكارى بقیه
گنبد از طاق رومیهایى تشكیل شده كه هر یك شامل گل و بوته‏هاى زیبایى است.
این گل بوته‏ها در پارچه بافى هم به كار رفته و هم اكنون نمونه هایى از آن
وجود دارد. روشنایى داخل این مسجد نیز قابل توجه است. در اطراف گنبد به
فواصل روشنایى داخل این مسجد نیز قابل توجه است. در اطراف گنبد به فواصل
منظم سوراخهایى در قطر گنبد تعبیه شده كه به وسیله پنجره‏هاى گچبرى از داخل
و خارج مسدود مى‏شود. این گچبریها عباراتند از طرحهاى منظمى كه به نسبت
مساوى فضاى خالى در میان آنها وجود دارد. مجموع نورهایى كه از این پنجره‏ها
به داخل مى‏تابد زیبایى آسمانى و خیالپرورى به تزیینات كلى صحن مى‏بخشد.
كوچكترین نقطه ضعفى در این بنا دیده نمى‏شود اندازه‏ها بسیار مناسب نقشه
طرح بسیار قوى و زیبا به طور خلاصه توافقى است بین یك دنیا شور و هیجان و
یك سكوت و آرامش با شكوه كه نماینده ذوق سرشار زیباشناسى بوده و منبعى جز
ایمان مذهبى و الهام آسمانى نمى‏تواند داشته باشد.  كتیبه‏هاى زیبایى كه
علیرضا بر داخل و خارج این مسجد نگاشته زیباترین خط زمان خود است نابغه‏اى
كه این همه شكوه و جلال زیبایى و هنر را به این مسجد بخشیده كسى است كه سمت
چپ و راست محراب را امضا نموده و خود رافقیر حقیر محتاج به رحمت خدا محمد
رضا بن استاد حسین بناى اصفهانى معرفى كرده است و بعد از نام او تاریخ 1028
هجرى (1618 میلادى) دیده مى ‏شود در ضلع شرقى میدان نقش جهان اصفهان،
روبه روى كاخ عالى قاپو، مسجدى قرار دارد كه از زیباترین و چشمگیرترین آثار
تاریخى اصفهان است. این بنا كه به مسجد شیخ لطف الله معروف است در زمان
حكومت سلسله صفویه به منظور عبادت و تدریس شیخ لطف اله ساخته شد. شیخ لطف
الله از علماى شیعى مذهب لبنان و فرزند شیخ عبدالكریم بوده است كه در زمان
صفویه، به دلیل رسمیت یافتن مذهب تشیع به عنوان مذهب ایرانیان، همراه با
بسیارى دیگر از جمله شیخ بهائى به ایران مهاجرت كرد. این مرد روحانى به
هنگام ورود مورد احترام واقع شد و در آغاز به مشهد مقدس رفته ضمن سكنى
گزیدن در آن دیار به تبلیغ مذهب تشیع پرداخت. شیخ لطف اله همزمان با تصمیم
شاه عباس براى پایتخت قرار دادن اصفهان به این شهر كوچ كرد. شاه عباس صفوى
براى اینكه این عالم به تدریس و تبلیغ و امامت مشغول شود دستور داد تا مسجد
و مدرسه‏اى براى او بنا نهند. از این رو بناى این مسجد و مدرسه در سال
1011 هجرى قمرى آغاز شد و تا سال 1028 به دراز كشید. شیخ لطف الله پس از
اتمام بناى مسجد و مدرسه به فعالیتهاى مذهبى پرداخت. مدرسه كه ذكر آن به
میان آمد، امروزه وجود ندارد، اما مسجد آن همچنان با زیبایى تمام باقى است.
شیخ لطف‏اله بر اساس مندرجات كتابهاى عالم آراى عباسى و مجمل التواریخ در
سال 1032 هجرى قمرى بدرود حیات گفت.  مسجد شیخ لطف اله چند تفاوت اساسى
به دیگر مساجد اصفهان دارد. این مسجد داراى صحن نیست و مناره نیز ندارد،
حال آنكه مساجد باستانى دیگر معمولاً صحنى بزرگ و مناره یا مناره هایى نیز
دارند. گنبد مسجد شیخ اله با گنبدهاى مساجد دیگر متفاوت است و دو پوش
پیوسته است. این مسجد به خلاف مساجد دیگر وسعت چندانى ندارد و در حقیقت
نمازخانه‏اى كوچك است.  ازعجیب‏ترین هنرهاى به كار رفته در این مسجد كه
زاییده ذوق و استعداد هنرمندان معمار ایرانى است، حل مشكل قبله در این
مسجد است كه در شرق میدان واقع است. پوپ در این زمینه چنین نوشته است:  …
چون مسجد در ضلع شرقى میدان واقع است و خواه ناخواه در ورودى مسجد به سمت
شرق میدان خواهد بود، اگر بنا بود مسجد را نیز به همین جهت مى ‏ساختند، كار
جهت یابى از لحاظ قبله مختل مى‏ شد. در اینجا با ایجاد یك راهرو كه از
ابتداى مدخل مسجد به سمت چپ و سپس به سمت راست مى ‏چرخد، بر این مشكل فائق
آمده ‏اند ؛ یعنى اگر چه ساختمان مسجد درمشرق است و از نماى خارجى آن چنین
بر مى‏آید كه دیوار جبهه ان در جهت شمال به جنوب است لیكن در همین دیوار
محراب بنا شده كه به سوى قبله است و وقتى به عظمت این فكر پى مى ‏بریم كه
در بیرون مسجد اثرى از كجى و زاویه به چشم نمى ‏خورد اما به مجرد ورود
ناچاریم قبول كنیم كه صحن نیست به نماى خارجى پیچش دارد در صورتى كه گنبد
كوتاه مسجد به علت مدور بودن جهت با زاویه مخالفى نشان نمى ‏دهد.  البته
باید خاطر نشان كرد كه دهلیز ورودى مسجد به این دلیل كه همانند زاویه‏ اى
قائمه ساخته شده كمتر كسى به محض ورود انحراف مسجد را نسبت به ضلع میدان در
مى ‏یابد.  بناى مسجد بر یك چهار ضلعى استوار است كه در قسمت بالاتر بنا به هشت ضلعى تبدیل شده در نهایت دایره وار به ساقه گنبد مى ‏پیوندد.  دیوارهاى
مسجد شیخ لطف اله براى تحمل سنگینى و فشار گنبد قطور ساخته شده ‏اند و به
طورى كه آن را از قسمت پنجره‏ها اندازه گرفته‏اند به یك متر و هفتاد
سانتیمتر و در قسمتهاى اصلى به پیش از دو متر هم مى‏رسد. كف مسجد از سطح
میدان بالاتر است. در ساختمان و تزئین اژدرهاى سردر و جلوخان و همچنین
سكوهاى طرفین سردر، مرمرهاى بسیار خوب به كار رفته و بفیه قسمتهاى جلوخان و
سر در با كاشیهاى خشتى الوان و معرق زینت یافته‏اند. در این تزئینات نقوش
هندسى، گل و بوته، طاووس و همچنین كتیبه هایى به چشم مى‏خورد كه به خط خوش
نسخ و نستعلیق نوشته شده‏اند. اطراف جناغ تاق با كاشى پیچ فیروزه‏اى زینت
یافته است. مقرنس كارى بى نظیرى از كاشیكارى معرق زیر جناغ تاق وجود دارد
كه زیر آنها در وسط سردرپنجره‏اى مشبك از كاشى ساخته‏اند. سردر با نقوش و
رنگهاى متنوعى تزئین شده‏است كه چشم را خیره مى‏كند. بالاى پنجره‏اى سر در
مسجد دو كتیبه به خط نستعلیق وجود دارد كه یكى از آنهاچنین عبارتى را در
بردارد: ((مایه محتشمى خدمت اولاد على است)) كتیبه بزرگ و اصلى واقع در سر
در مسجد به خط علیرضا عباسى است كه با خط ثلث بر كاشیهاى معرق نوشته شده
است. دو كتیبه بزرگ كه به صورت كمربندى درون گنبد موجودند نیز به خط همین
استادند. علیرضا عباسى از هنرمندان بزرگ عهد صفویه است. او تبریزى بود و
خطوط ثلث و نسخ را در محضر استادانى چون ملا محمد حسین و علاء الدین محمد
بن محمد تبریزى آموخت. او هنگام تصرف تبریز به دست عثمانیان به قزوین آمد و
هنگامى كه پایتخت از قزوین به اصفهان منتقل گردید او نیز همچون شیخ لطف
اله به اصفهان آمد. او به آموزش بسیارى از خطاطان آن زمان پرداخت. خط
علیرضا عباسى را در بسیارى از كتیبه‏هاى موجود در بناهاى تاریخى شهرهایى
چون مشهد، قزوین و اصفهان مى‏توان مشاهده كرد. از تاریخ مرگ این هنرمند
اطلاع دقیقى در دست نیست.  نقوش و رنگهاى به كار رفته در كاشیكارى
استادانه گنبد مسجد از زیباترین كاشیكاریهاى موجود در معمارى ایران است.
نور درون مسجد از پنجره‏هاى مشبكى كه در جوانب گوناگون ساقه گنبد ساخته
شده‏اند تامین مى‏شود. پرتوى كه از این پنجره‏ها به درون مسجد مى‏تابد،
علاوه بر اینجاد روشنایى كافى، خود به خود نمایشگر فضاى روخانى بناست. ساقه
گنبد با كاشیهایى آبى رنگ و نقوش گل و بوته و كتیبه‏اى از كاشیهاى معرق
شامل چند سوره كوتاه از قرآن دارد، تزیین شده است. فاصله بین پنجره‏ها را
نیز كتیبه هایى از كاشیهاى خداوند زینت بخشیده است كه به شیوه خط بنایى
جلوه گرى مى ‏كند.  محراب مسجد زیباى شیخ لطف اله از شاهكارهاى بى نظیر
هنر معمارى و از زیباترین محرابهایى است كه در مساجد دیگر اصفهان مى‏توان
مشاهده كرد. این محراب با كاشیكارى معرق و مقرنسهاى بسیار دلپذیر تزیین شده
است. درون محراب دو لوح وجود دارد كه عبارت »عمل فقیر حقیر محتاج برحمت
خدا محمد رضا بن استاد حسین بناء اصفهان« را مى‏توان در آنها مشاهده كرد.
در اطراف محراب كتیبه‏هاى دیگرى به خط علیرضا عباسى و خطاط دیگرى كه باقر
نام داشته است، دیده مى‏شود. در این كتیبه‏ها روایاتى از پیامبر اكرم و
امام ششم شیعیان امام جعفر صادق نقل شده است. اشعارى نیز بر كتیبه‏هاى
ضلعهاى شرقى و غربى به چشم مى‏خورد كه احتمالاً سراینده آنها شیخ بهایى،
عارف دانشمند و شاعر بزرگ دوره صفوى است. همان طور كه گفته شد در ورودى
مسجد به دهلیزى به صورت زاویه‏اى قائمه باز مى‏شود كه به دو در دیگر
مى‏انجامد كه از دو مى‏توان وارد مسجد شد. یكى از این درها به طرف محراب و
دیگرى به سوى شمال غرب مسجد قرار گرفته است. از همین دهلیز به شبستان
زمستانى و همچنین به پشت بام نیز مى‏توان وارد شد. پوپ در مورد این مسجد نوشته است: كوچكترین
نقطه ضعفى در این بنا دیده نمى‏ شود، اندازه ‏ها بسیار مناسب، نقشه طرح
بسیار قوى و زیبا و به طور خلاصه توافقى است بین یك دنیا شور و هیجان و یك
سكوت و آرامش با شكوه كه نماینده ذوق سرشار زیباشناسى بوده و منبعى جز
ایمان مذهبى و الهام آسمانى نمى ‏تواند داشته باشد.مسجد جمعهاز
آثار تاریخى بعد از ورود اسلام به ایران بوده كه در قرن چهارم هجرى
بناگذارى شده و در دوره‏ هاى سلجوقیان، آل ‏مظفر و شاه‏ عباس اول بر ابعاد
ان افزوده شده است، در جاى جاى مسجد، غیر از سبك هاى مختلف معمارى، انواع
خطوط و نظم و نثر قابل ‏مشاهده استاین‌ مسجد مجموعه‌ای‌ از ساختمان‌ها و آثار هنری‌ دوره‌های‌ بعد از اسلام‌ در ایران‌است‌. بخش‌های‌ جالب‌ توجه‌ این‌ مسجد عبارتند ازصفه‌های‌
كوچك‌ سمت‌ راست‌ دالان‌ و رودی‌ همراه‌ با ستون‌های‌ مدور و گچ‌ بری‌های‌
زیبا كه‌ از آثار دوره ‌دیلمی‌ در قرن‌ چهارم‌ هجری‌ قمری‌ است – گنبد
خواجه‌ نظام‌ الملك‌، وزیر ملكشاه‌ سلجوقی‌ كه‌ در سال‌های‌ 465 تا 485 ه.
ق‌ ساخته‌ شده‌ است‌. چهل‌ستون‌ ضلع‌ غربی‌ این‌ گنبد در دوره‌ شاه‌ عباس‌
اول‌ به‌ ساختمان‌های‌ مسجد افزوده‌ شده‌ است‌ – چهل‌ ستون‌ كه‌ در سمت‌
چپ‌ دالان‌ ورودی‌ واقع‌ شده‌، از آثار دوره‌ پادشاهان‌ آل‌ مظفر است‌ –
ساختمان‌ ایوان‌ جنوبی‌ مسجد از قرن‌ ششم‌ و تزئینات‌ داخل‌ و خارج‌ آن‌ از
قرن‌ هشتم‌، نهم‌، دهم‌ و یازدهم‌هجری‌ قمری‌ است‌. دو مناره‌ این‌ ایوان‌
در عهد حسن‌ بیك‌ تركمان‌ افزوده‌ شده‌ و بانی‌ تعمیرات‌ و الحاقات‌
این‌مسجد «ابونصر حسن‌ عبادر» است – تزئینات‌ كاشی‌ كاری‌ اطراف‌ صحن‌ كه‌
از آثار دوره‌ حسن‌ بیك‌ تركمان‌ است‌ – ایوان‌ شرقی‌ مسجد باگچ‌ بری‌های‌
زیبا از آثار دوره‌ سلجوقی‌ است – صفه‌ عمر در شرق‌ این‌ ایوان‌ در دوره‌
قطب‌ الدین‌ محمود، شاه‌ آل‌ مظفر، به‌ وسیله‌ «مرتضی‌ بن‌ الحسن‌
العباسی‌الزینبی‌» ساخته‌ شده‌ است‌ – ایوان‌ غربی‌ مسجد با تزئینات‌ كاشی‌
كاری‌ از آثار قرن‌ ششم‌ هجری‌ است‌ كه‌ در دوره‌ شاه‌ سلطان‌ حسین‌
صفوی‌تعمیر و دوباره‌ تزئین‌ شده‌ است – ایوان‌ شمالی‌ مسجد، معروف‌ به‌
صفه‌ درویش‌ از قرن‌ ششم‌ و كتیبه‌ گچ‌ بری‌ داخل‌ آن‌ از دوره‌ شاه‌
سلیمان‌صفوی‌ است‌. چهل‌ ستون‌های‌ شمال‌ و شرقی‌ آن‌ از قسمت‌های‌ جالب‌ و
دیدنی‌ این‌ بنای‌ عظیم‌ تاریخی‌ بشمارمی‌رود – اثر تاریخی‌ مسجد جمعه‌،
گنبد تاج‌ الملك‌ است‌ كه‌ بانی‌ آن‌ «ابوالغنائم‌ تاج‌ الملك‌ خسرو فیروز
شیرازی‌» یكی‌ از وزیران‌ ملكشاه‌ سلجوقی‌ است‌ كه‌ در سال‌ 481 ه.ق‌
ساخته‌ شده‌ است – ساختمان‌ حوض‌ وسط‌ مسجد نیز در زمان‌ سلطنت‌ شاه‌ محمد
خدابنده‌ صفوی‌، به‌ وسیله‌ «یوسف‌ آقا» بنا شده‌ است این بنا با عظمت خاموش و جدى واسرار آمیزش یكى از زیباترین آثار معمارى جهان است در اینجا تذكار چند نكته لازم است : 1-
بعضى از بازدیدكنندگان ابنیه تاریخى اصفهان تصور كرده‏اند كه دو گنبد
شمالى و جنوبى مسجد جمعه در اصل آتشكده بوده و بدیهى است این اشتباه از
آنجا ناشى شده كه سبك ساختمان گنبدهاى نظام الملك و تاج الملك در جنوب و
شمال مسجد جمعه از سبك معابد ایرانى در دوره ساسانیان اقتباس شده است. در
قرون اولیه اسلامى كه ایرانیان تدریجاً به دین اسلام گرویدند به فكر ساختن
مساجد باشكوه افتادند وچون قرنها در ساختن ابنیه و عمارات مختلف سابقه
داشتند مساجد را به سبك معمارى اصیل ایران ساختند و تزیین كردند، به این
جهت از نظر سبك مشابهت زیاد بین مساجد اولیه و معابد دوره ساسانى موجود است
و هین كیفیت در نظر اول تولید اشتباه مى‏نماید. كتیبه‏هاى داخل این گنبدها
شامل آیات قرآنى و كتیبه‏هاى ساختمانى به نام پادشاهان و وزراى وقت است
…این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.تعداد صفحات تحقیق: 337

 

اصفهان تحقیق در مورد اصفهان دانلود تحقیق اصفهان دانلود رایگان تحقیق اصفهان پروژه اصفهان مقاله اصفهان مقاله در مورد اصفهان پروژه در مورد اصفهان پایان نامه اصفهان تحقیق آماده در مورد اصفهان رایگان word ورد پاورپوینت pdf رشته جغرافیا

  • تحقیق بررسی اجزای سیستم های انتقال در فیبر نوری

    تحقیق در مورد فیبر نوری,تحقیق درباره فیبر نوری,تحقیق درباره ی فیبر,تحقیق فیبر نوری,فیبر نوری,فیبر نوری pdf,فیبر نوری چیست,فیبر نوری در مخابرات,فیبرهای نوری,فیبرهای نوری پلیمری,فیبرهای نوری تک مد,کابل فیبر نوری,کابل فیبر نوری چیست,کاربرد فیبرهای نوری دانلود تحقیق بررسی اجزای سیستم های…

  • تحقیق جامعه شناسي روستاي امامزاده اروميه

    اروميه,جامعه شناس روستایی,جامعه شناسي روستاي امامزاده اروميه,جامعه شناسي روستايي شهرستان اروميه,جامعه شناسی,جامعه شناسی روستایی,روستای امامزاده ارومیه,علت مهاجرت روستائيان به شهرها,مهاجرت در روستاها تحقیق جامعه شناسي روستاي امامزاده اروميه رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق با موضوع جامعه شناسي روستاي امامزادة‌…

  • تحقیق راه هاي بازرگانی بین فلات ایران و دره سند در پیش از تاریخ

    پروژه دانشجویی,تحقیق در مورد راه هاي بازرگانی بین فلات ایران و دره سند در پیش از تاریخ,خرید مقاله,دانلود پروژه,دانلود مقاله,دانلود مقاله در مورد راه هاي بازرگانی بین فلات ایران و دره سند در پیش از تاریخ,دانلود مقاله راه هاي بازرگانی…

  • پلان معماري ساختمان مسكوني 185 متري

    اتوكد,پلان اتوكد,پلان اتوکد ساختمان مسکونی,پلان معماري,معماري,نقشه آماده ساختمان,نقشه آماده معماری,نقشه اتوکد ساختمان مسکونی,نقشه ساختمان مسکونی دانلود پلان معماري ساختمان مسكوني 185 متري دانلود فایل اين فايل شامل پلان معماري ساختمان مسكوني 185 متري فايل اتوكد مي باشد.   من می…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 15 (حسابداري سرمايه گذاري ها)

    پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 15 (حسابداري سرمايه گذاري ها) استاندارد حسابداري شماره 15 رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت با موضوع استاندارد حسابداري شماره 15 (حسابداري سرمايه گذاري ها)، در قالب ppt و در 40 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:دامنه کاربردهدف…

  • جزوه خلاصه كتاب از خوب به عالي

    پاورپوینت كتاب از خوب به عالي,خلاصه كتاب از خوب به عالي,دانلود پاورپوینت كتاب از خوب به عالي,دانلود خلاصه كتاب از خوب به عالي,دانلود كتاب از خوب به عالي,دانلود نکات كتاب از خوب به عالي,كتاب از خوب به عالي,نکات كتاب از…

  • تحقیق آشنایی با شش سیگما

    تحقیق آشنایی با شش سیگما شش سیگما رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق با موضوع آشنایی با شش سیگما،در قالب word و در 110 صفحه، قابل ویرایش، شامل:بخش اول: شش سيگما چيست؟فصل اول: داستان موفقيت آميز شش سيگمافصل دوم: منظور…

  • پاورپوینت مقیاس هوشی وکسلر کودکان WISC

    پاورپوینت مقیاس هوشی وکسلر کودکان WISC رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت با موضوع مقیاس هوشی وکسلر کودکان WISC ، در قالب ppt و در 120 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:مقیاس هوشی وکسلر کودکان تاریخچهساخت آزمونخرده آزمون های کلامیخرده آزمون های عملیعلل چشم…

  • تحقیق رشد دین اسلام در بين سياهپوستان امريكا

    تحقیق رشد دین اسلام در بين سياهپوستان امريكا رفتن به سايت اصلي مشخصات فایل :موضوع : رشد دین اسلام در بين سياهپوستان امريكا،قالبندی : Word ( قابل ویرایش )تعداد صفحات : 36بخشی از متن تحقیق : رشد اسلام در بين…

  • شیپ فایل محدوده سیاسی شهرستان بناب

    استان آذربایجان شرقی,شهرستان بناب,شیپ فایل محدوده سیاسی,شیپ فایل محدوده سیاسی شهرستان ها,شیپ فایل مرز شهرستان ها,نقشه محدوده سیاسی شهرستان ها,نقشه مرز شهرستان ها,نقشه ی محدوده سیاسی دانلود شیپ فایل محدوده سیاسی شهرستان بناب دانلود فایل   1. این فایل در…

  • جزوه آموزشی اصول نامه نگاری مکاتبات اداری

    جزوه آموزشی اصول نامه نگاری مکاتبات اداری نامه نگاری اداری رفتن به سایت اصلی دانلود جزوه آموزشی اصول نامه نگاری مکاتبات اداری،در قالب pdf و در 30 صفحه، شامل:مقدمهعناصر ارتباطانواع ارتباطنقش و آثار ارتباطات در انجام اموراثرات مالیاثرات حقوقیراهنمایی آیندگان…

  • تحقيق خودکشی،یک معضل اجتماعی رو به رشد

    تحقيق,خودكشي,دانلود تحقيق,علوم اجتماعي,كار تحقيقي,مشكل خودكشي دانلود تحقيق خودکشی،یک معضل اجتماعی رو به رشد دانلود فایل خودکشی یکی از معضلات جدی رو به رشد جوانان در ایران امروز است.هر روز از گوشه و کنار این سرزمین پهناور خبر هایی مبنی بر…

  • پاورپوینت تميز كردن نما

    تمز کردن دوده از نما با شستشو,تمیز کردن,ساختمان,نما پاورپوینت تميز كردن نما رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت با موضوع  تميز كردن نما،در قالب ppt و در 18 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:روش تمیز کردن نمای ساختمان تمیز کردن نما با مواد شیمیایی تمز…

  • تحقیق ایروبیك ورزشی به وسعت بدن

    تحقیق ایروبیك ورزشی به وسعت بدن ایروبیك ورزشی به وسعت بدن رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق ایروبیك ورزشی به وسعت بدن، در قالب word قابل ویرایش و در 29 صفحه.توضیحات:● جوایز ایروبیك ایروبیك در سلامت معجزه می‌كند، فقط كافی است حركت…

  • پاورپوینت ديوار برشي فولادي

    پاورپوینت ديوار برشي فولادي رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت با موضوع ديوار برشي فولادي،فرمت فایل : پاورپوینت ( PPT ) قابل ویرایش.تعداد اسلاید : 37قسمتی از متن این پاورپوینت :انواع ديوار برشي 1-ديوار هاي برشي فولادي : بعضي مواقع ورقهاي…

  • پاورپوینت فصل یازدهم کتاب سیستم های اطلاعاتی استراتژیک

    پاورپوینت کتاب سیستم های اطلاعاتی استراتژیک,دانلود کتاب سیستم های اطلاعاتی استراتژیک,کتاب برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی,کتاب سیستم های اطلاعاتی استراتژیک,کتاب مدیریت استراتژیک سیستم های اطلاعاتی دانلود پاورپوینت فصل یازدهم کتاب سیستم های اطلاعاتی استراتژیک دانلود فایل دانلود پاورپوینت فصل…

  • تحقیق وضعيت اشتغال در آذربايجان غربي

    پروژه وضعيت اشتغال در آذربايجان غربي,تحقیق در مورد وضعيت اشتغال در آذربايجان غربي,دانلود تحقیق وضعيت اشتغال در آذربايجان غربي,دانلود رایگان تحقیق وضعيت اشتغال در آذربايجان غربي,مقاله وضعيت اشتغال در آذربايجان,وضعيت اشتغال در آذربايجان غربي تحقیق وضعيت اشتغال در آذربايجان غربي…

  • پاورپوینت آمار توصیفی

    آمار توصیفی,پاورپوینت آماده آمار توصیفی,پاورپوینت آمار توصیفی,تحقیق آمار توصیفی,دانلود power point آمار توصیفی,دانلود پاورپوینت آمار توصیفی,دانلود پاورپوینت در مورد آمار توصیفی,دانلود تحقیق آمار توصیفی,دانلود رایگان پاورپوینت آمار توصیفی,رای پاورپوینت آمار توصیفی رفتن به سایت اصلی مشخصات فایل:پاورپوینت آمار توصیفیقالب بندی:…

  • تحقیق تجزيه و تحليل ژئوپلتيك چين بر امنيت ايران

    امنیت ملی,تجزيه و تحليل ژئوپلتيك,چین,علوم سیاسی تحقیق تجزيه و تحليل ژئوپلتيك چين بر امنيت ايران رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق با موضوع  تجزيه و تحليل ژئوپلتيك چين بر امنيت ايران،در قالب word و در 31 صفحه، قابل ویرایش، شامل:چكيدهمقدمهمتننتيجه و…

  • پلان معماري فضاي سبز

    پلان فضاي سبز,پلان معماري,پلان معماري فضاي سبز,سايت پلان,معماري زيباي فضاي سبز دانلود پلان معماري فضاي سبز دانلود فایل اين فايل شامل نقشه طراحي شده در نرم افزار اتوكد مي باشد   من می خواهم این فایل را خریداری کنم برچسب…

  • تحقیق حکومت علویان

    تحقیق حکومت علویان علویان رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق حکومت علویان، در قالب word قابل ویرایش و در 25 صفحه.توضیحات:با آن که قیام صفاریان و جنگ های یعقوب و عمرو، بغداد را از نزدیک مورد تهدید قرار می‏داد، شورش صاحب…

  • موس طراحی شده در سالیدورک و کتیا

    Catia,SOLIDWORKS,پروژه سالیدورک,پروژه کتیا,پروژه نقشه کشی صنعتی,دانلود پروژه سالیدورک,دانلود پروژه کتیا,دانلود پروژه نقشه کشی صنعتی,نقشه های اجرایی موس,نقشه های اجرایی موس طراحی شده در سالیدورک دانلود موس طراحی شده در سالیدورک و کتیا دانلود فایل موس طراحی شده در سالیدورک و…

  • تحقیق آيين زرتشتي در ايران

    آيين زرتشتي در ايران,پروژه آيين زرتشتي در ايران,پروژه در مورد آيين زرتش,تحقیق در مورد آيين زرتشتي در ايران,دانلود تحقیق آيين زرتشتي در ايران,دانلود رایگان تحقیق آيين زرتشتي در ايران,مقاله آيين زرتشتي در ايران,مقاله در مورد آيين زرتشتي در ايران تحقیق…

  • شیپ فایل محدوده سیاسی استان کرمانشاه

    شیپ فایل محدوده سیاسی استان کرمانشاه,لایه GIS محدوده سیاسی استان کرمانشاه,محدوده سیاسی استان کرمانشاه,مرز استان کرمانشاه,مرز استان های کشور دانلود شیپ فایل محدوده سیاسی استان کرمانشاه دانلود فایل   من می خواهم این فایل را خریداری کنم برچسب ها: لایه…

  • تحقیق بررسی یادگیری مشاركتي، رقابتی، انفرادي بر ميزان يادگيري و يادداري با نقش واسطه ای مهارت های

    تحقیق یادگیری انفرادی,تحقیق یادگیری رقابتی,تحقیق یادگیری مشاركتي,مهارت های ذهن آگاهی,مهارت های سرسختی,ميزان يادگيري,میزان يادداري,نقش واسطه ای مهارت های ذهن آگاهی و سرسختی,یادگیری انفرادي,یادگیری رقابتی,یادگیری مشاركتي دانلود تحقیق بررسی یادگیری مشاركتي، رقابتی، انفرادي بر ميزان يادگيري و يادداري با نقش واسطه…

  • تحقیق تخمين مدل و استنتاج آماري

    تحقیق تخمين مدل و استنتاج آماري تخمين مدل و استنتاج آماري رفتن به سایت اصلی مشخصات فایل:تحقیق تخمين مدل و استنتاج آماريقالب بندی: فایل word و قابل ویرایشتعداد صفحات: 33 بخشی از متن تحقیق:تخمين مدل و استنتاج آماريبررسي ايستايي (ساكن…

  • تحقیق صفویه

    تیموریان,ساسانیان,سامانیان,صفویان,قاجار,مادها تحقیق صفویه رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق باموضوع صفویه،در قالب word و در 10 صفحه، قابل ویرایش،شامل:چکیده  صفویهظهور صفویه و وحدت ملّیصوفیان سپاهى و جانسپار صفویداعیه ایجاد سلطنت شیعی در اوایل عهد صفویتربیت شیخ حیدر توسط اوزون حسنشیخ حیدر و…

  • پکیج کامل جزوه+ ویدئوهای درس چهارم عربی 2 دبیرستان

    آموزش ویدئویی درس اول عربی2,جزوه عربی کنکور,جزوه عربی2,جزوه کامل عربی 2,جزوه کامل عربی دوم دبیرستان,دانلود جزوه کامل عربی 2,دانلود رایگان جزوه کامل عربی 2,عربی 2 تجربی,عربی 2 ریاضی,عربی دوم دبیرستان برای کنکور,قواعد عربی 2 برای کنکور دانلود پکیج کامل جزوه+…

  • پاورپوینت استفاده از کامپوزیت های FRP در ساخت، بهسازی و تقویت سازه ها

    اجرای کامپوزیت FRP,انواع کامپوزیت FRP,پاورپوینت کامپوزیت FRP,پایان نامه کامپوزیت FRP,تحقیق کامپوزیت FRP,تقویت سازه ها با استفاده از کامپوزیت های FRP,کامپوزیت FRP,کامپوزیت FRP چیست,کامپوزیت FRP در مهندسی عمران,مقاله کامپوزیت FRP دانلود پاورپوینت استفاده از کامپوزیت های FRP در ساخت، بهسازی و…

  • پاورپوینت خلاصه کتاب قواعد عربي (3) تالیف سيد علي اكبر حسيني انتشارات دانشگاه

    جزو قواعد عربي (3),خلاصه کتاب قواعد عربي (3),دانشگاه ,دانلود جزو قواعد عربي (3),دانلود خلاصه کتاب قواعد عربي (3),دانلود رایگان جزو قواعد ع,دانلود رایگان خلاصه کتاب قواعد عربي (3),دانلود کتاب قواعد عربي (3),رشته ادبیات,قواعد عربي (3) پاورپوینت خلاصه کتاب قواعد عربي…

  • راهنمای تعمیرات و سیستم انتقال قدرت تیبا ( کلاچ ، گیربکس ، پلوس )

    راهنمای تعمیرات و سیستم انتقال قدرت تیبا ( کلاچ ، گیربکس ، پلوس ) آموزش تعمیر و سرویس تیبا رفتن به سایت اصلی مشخصات فایل:راهنمای تعمیرات و سیستم انتقال قدرت تیبا ( کلاچ ، گیربکس ، پلوس )قالب بندی: فایل…

  • پاورپوینت نظام نامه ایمنی در پروژه های صنعتی

    آئین نامه ایمنی,آئین نامه ایمنی پروژه,ایمنی در پروژه های صنعتی,دانلود آئین نامه ایمنی,دانلود نظامنامه ایمنی,طرح ایمنی,طرح ایمنی در پروژه های صنعتی,قوانین ایمنی در پروژه,نظامنامه ایمنی,نظامنامه ایمنی در پروژه های صنعتی دانلود پاورپوینت نظام نامه ایمنی در پروژه های صنعتی دانلود…

  • تحقیق طب و طبيعت در اسلام

    تحقیق طب و طبيعت در اسلام تحقیق طب و طبيعت در اسلام رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق با موضوع طب و طبيعت در اسلام،در قالب word و در 18 صفحه، قابل ویرایش، شامل:مقدمهاهميت اسلام به سلامت جسمروزهآبنوشيدن آبو....   من…

  • اکسل فهرست بهای مکانیک 96

    اکسل رایگان فهرست بهای مکانیک,اکسل فهرست بهای مکانیک,اکسل فهرست بهای مکانیک 96,دانلود اکسل فهرست بهای مکانیک,دانلود اکسل فهرست بهای مکانیک 96,دانلود رایگان اکسل فهرست بهای مکانیک,دانلود رایگان اکسل فهرست بهای مکانیک 96 دانلود اکسل فهرست بهای مکانیک 96 دانلود فایل…

  • تحقیق ویژگی های مکتب نگارگری شیراز در دوره تیموری

    تحقیق ویژگی های مکتب نگارگری شیراز در دوره تیموری رفتن به سايت اصلي مشخصات فایل:موضوع : مکتب نگارگری شیراز،قالبندی : wordتعداد صفحات : 30بخشی از متن تحقیق :مكتب نگارگري شيراز را مي‌توان ام المكاتب نگارگري ايران دانست؛ چون مكتبي است…